Andrew M. Mezvinsky - “Jedan dobar dan”

Andrew M. Mezvinsky - “Jedan dobar dan”

25.01.2017.11:02
Francuski paviljon SC-a

Andrew M. Mezvinsky: “Jedan dobar dan”

Francuski paviljon SC-a, Savska 25, Zagreb

27. siječnja - 6. veljače 2017.

 

O izložbi:

Izložba “Jedan dobar dan” - instalacija mladog američkog umjetnika Andrewa M. Mezvinskog, inspirirana je knjigom “Zar je to čovjek?”, autobiografskim svjedočanstvom talijanskoga književnika Prima Levija (1919. – 1987.) o preživljavanju Auschwitza. 

Instalacija “Jedan dobar dan” nazvana je po istoimenu poglavlju iz Levijeve knjige, u kojemu opisuje sve događaje što mogu pozitivno utjecati na to da se dan proveden u logoru može uopće nazvati “dobrim”.  

… “Jutrom, kada na trgu za prozivku postrojeni beskrajno dugo čekamo čas polaska na posao, a svaki nam dašak vjetra prodire ispod odjeće pa valovitim ježurcima mili po nezaštićenim tijelima, i sve je uokolo sivo, a i mi smo sivi; jutrom, dok je još mračno, svi propitujemo nebo na istoku, uhodeći prve znakove blagoga godišnjeg doba, a izlazak sunca svakoga se dana tumači: danas nešto ranije od jučer, danas nešto toplije nego jučer; za dva mjeseca, za mjesec dana, studen će nas ostaviti na miru pa ćemo imati neprijatelja manje.

Danas je prvi put sunce izašlo živahno i čisto ponad blatna obzora. To je ono poljsko, hladno, bijelo i daleko sunce pa ne grije do pokožicu, ali kada se oslobodilo posljednje magle, neki se žamor pronio nad mnoštvom bez topline; kad sam i ja kroz odjeću oćutio blagu toplinu, shvatio sam kako se može obožavati sunce.”

Mezvinsky uz pomoć interaktivne animacije i najnovije multimedijalne tehnologije stvara prostor koji reflektira osnovne uvjete za ljudsko postojanje. Posjetitelji postaju dio instalacije: umjetnik im dodjeljuje ulogu i oni mogu za sebe otkriti metaforu iza Levijeva “dobrog dana”. Animirani pejzaž “obred proljeća” koji je stvorio umjetnik, simbolizira oslobođenje i novu volju za životom.

“Naslov poglavlja koji je odabrao Primo Levi, i koji preuzima Mezvinsky, odnosi se na prve zrake sunca u Auschwitzu i nadu za preživljavanjem koju one predstavljaju. One su zrake, one su nada, one su upozorenje, i na kraju one predstavljaju život i dostojanstvo čovjeka koje trebamo naučiti cijeniti”, istaknula je Nataša Popović, direktorica Festivala tolerancije u sklopu kojega se izložba održava.

Izložba je na posudbi od Židovskog muzeja u Beču.

 

O autoru:

Mezvinskyja se posebno dojmilo to kako je Primo Levi opisao dan kada je došlo proljeće, a hladnoća se povukla… budeći u njemu osjećaj da je još uvijek čovjek, a ne ljudski kostur. Mogao je opet dosegnuti sreću kroz sjećanja.

“Kao umjetnik nastojim otvoriti ta sjećanja svojoj publici… Ostaviti čitanje moje instalacije otvorenim, poput autora kad piše knjigu… Svaki čitatelj hoda putem drukčijeg iskustva, jer svaki čitatelj ima drukčija sjećanja i životna iskustva prije nego što pročita knjigu”,  kaže Andrew M. Mezvinsky koji uz pomoć interaktivne animacije i najnovije multimedijalne tehnologije stvara prostor koji reflektira osnovne uvjete za ljudsko postojanje.

Koristi čitav niz različitih tehnika kao što su tuš, olovka, ulje, pastele, kolaži i indijske tehnike bojenja te uvodi kombinaciju medija u svoje skulpturalne crteže, slike i video snimke. Svakom djelu prilazi kao slici, ne dozvoljavajući mediju ili formi da diktiraju krajnji rezultat.

 

Djela su mu izložena u cijelom svijetu, od Rusije, Slovenije, Velike Britanije, Austrije, Mongolije do SAD-a. Godine 2005. izlagao je na Bijenalu u Veneciji u sklopu slovenske Umjetničke skupine RGB. Godine 2007. izlaže takozvanu instalaciju fabrikaciju na jednom od izdvojenih sajmova u sklopu Art Basela u Švicarskoj. Pod njegovim ravnanjem u listopadu 2011. suvremena opereta/divertimento „Il Fazzoletto“ premijerno je izvedena na Institutu za likovnu umjetnost u San Franciscu.

 

Mezvinskyjeva putujuća solo izložba „Jedan dobar dan“ prvi put je izložena 2014. u Židovskom muzeju u Beču, a nakon toga u Austrijskom kulturnom forumu u New Yorku te Austrijskom veleposlanstvu u Washingtonu. Njegova se umjetnička djela nalaze u brojnim privatnim i muzejskim zbirkama kao što su Zbirka Hirshhorn u Washingtonu, Muzej NSU u Miamiju, Zbirka Phillips, Brot Kunsthalle u Beču, Muzej Zanabazar u Mongoliji, Židovski muzej u Beču te zbirke Jima Lambieja (UK), Jane Holzer, (SAD), Ernsta Hilgera (Austrija), Alberta Bakera Knolla (SAD), Franza Westa (Austrija) i Bernharda i Elizabeth Hainz (Austrija).

 

Također se pojavljuje u nekoliko publikacija kao što su NZZ.at #2, The Harvard Advocate, Eco Magazine Vienna, Falter, Parnass Magazine. Objavio je knjige “Jedan dobar dan”, “Nabuccoova taština”  i “Pustolovine traume”.

 

Andrew Margolies Mezvinsky rodio se 1982. u Philadelphiji, u američkoj državi Pennsylvaniji, a trenutačno živi i radi u Beču.

 

O kontekstu:

Otvaranjem izložbe Andrewa M. Mezvinskog  u gradu Zagrebu i Republici Hrvatskoj dostojanstveno se obilježava Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta, 27. siječnja. Rezolucija o obilježavanju tog dana, koju je 2005. donijela Generalna skupština Ujedinjenih naroda, apelira na sve države članice da poštuju sjećanje na žrtve holokausta i ohrabruje razvoj obrazovnih programa o povijesti holokausta, čime se želi pokazati odlučnost da se pomogne u sprječavanju genocida u budućnosti.

 

Ova će izložba, slijedeći načela rezolucije Ujedinjenih naroda, biti podsjetnik na najsramnije poglavlje ljudske povijesti, s posebnim naglaskom na mjesto održavanja izložbe, Francuski paviljon, iz kojega su odvedeni brojni građani Zagreba u logore smrti.

 

S vremenom je sve manje preživjelih, s brojem na ruci, i zato je potrebno imati na umu da kada i posljednjeg preživjelog nestane, u nasljeđe će ostati jedino sjećanje, zapisi i umjetnički izričaj upravo kako budući naraštaji ne bi zaboravili! Čini se da bi strašnije od svih logora bilo, da je priča o užasu tog vremena, pomrčini civilizacije i ljudskog roda ostala neispričana, smrtnom prazninom i tišinom bez tragova o istini. Danas je posebno važno skrenuti pozornost i usprotiviti se izostanku sprječavanja sve prisutnijih pokušaja zataškavanja i revitalizacije povijesti, koji vješto koriste savršene i iskrivljene mehanizme obmane.

 

Svjedočanstva izravnih svjedoka teško da će se moći zamijeniti, ali je važno prepoznati i podržati nastojanja očuvanja sjećanja kroz umjetnički izričaj, posebno mlade generacije umjetnika kojoj pripada i američki umjetnik Andrew M. Mezvinsky čijom izložbom obilježavamo ovogodišnji Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta, 27. siječnja.

 

Tragedija nedužnih Židova i pripadnika drugih manjina ubijanih na barbarske načine, agonija milijuna muškaraca, žena i djece, nikada se ne smije zaboraviti. Nezamislive i stravične posljedice holokausta moraju biti zapamćene dok postoji čovječanstvo.

 

O organizatoru:

Udruga građana Festival suvremenog židovskog filma – JFF Zagreb već jedanaestu godinu organizira i provodi brojne kulturne i obrazovne programe u Zagrebu, Republici Hrvatskoj i inozemstvu. Najopsežniji projekt je Festival tolerancije, koji je do sada organiziran 21 put unutar šire regije, a u sklopu kojeg je prikazano više od 600 filmskih projekcija te je pripremljeno više od 20 izložbi, 25 koncerata, 72 Edukacijska jutra (programa obrazovanja o holokaustu), 29 diskusija i okruglih stolova te brojna slična društveno, kulturno, obrazovna događanja.  

 

Programi Udruge i Festival, predvođeni preživjelim holokausta, Brankom Lustigom, od osnutka su djelovanje usmjerili prema očuvanju sjećanja na strahote holokausta koje često nazivamo neizrecivim i neprikazivim. Svjesni činjenice da ih je teško i povijesno, i umjetnički opisati, Udruga Festival suvremenog židovskog filma – JFF Zagreb usmjerena je predstavljanju europskog i svjetskog umjetničkog stvaralaštva posvećenog očuvanju kulture sjećanja na holokaust koristeći ih kao slike, kao dokumente iz prošlosti vremena koje je otišlo potpuno krivim putem, vremena koje nas upozorava o ljudskosti i neljudskosti koja živi u naizgled prosječnom, običnom čovjeku.

 

Aktualni društveni događaji otkrivaju sve više pojedine socio-kulturno-ekonomske antagonizme, s naglaskom na ranjive društvene skupine. Potreba promicanja i zaštite kulturne raznolikosti i interkulturalnog dijaloga u cilju zajedničke borbe protiv diskriminacije zauzima sve značajnije mjesto u zajednici. Programi koji se provode potiču kulturalno obrazovanje koje razvija sposobnost zapažanja kompleksnih društvenih odnosa; jača sposobnost prosuđivanja kako mladih tako i šire društvene zajednice, potičući ih na aktivno i odgovorno sudjelovanje u oblikovanju društva u kojem žive.

 

Pokrovitelji i suorganizatori:

Pokrovitelj izložbe Andrewa M. Mezvinskog je gradonačelnik Grada Zagreba, g. Milan Bandić.

Partneri u organizaciji: Austrijski kulturni forum i Studentski centar Zagreb. Izložba je u vlasništvu Židovskog muzeja iz Beča.

 

Zahvaljujemo!

         

Udruga Festival suvremenog židovskog filma Zagreb je korisnica institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge
Festival suvremenog židovskog filma Zagreb Vojnovićeva 15, HR-100000 Zagreb OIB:04338763558
Tel./Fax: 385 1 48 136 58
e-mail: info@jff-zagreb.hr
copyright Festival suvremenog židovskog filma Zagreb